EnergyHub
Tudatosság · Kapcsolat · Harmónia
Szolgáltatások›Társasági adó kedvezmény

TAO kedvezmények

Társasági adó kedvezmény

Az energiahatékonysági beruházások nemcsak az energiafogyasztást és az üzemeltetési költségeket csökkenthetik, hanem jelentős társasági adókedvezményt is biztosíthatnak. Az EnergyHub szakértői támogatják a beruházás energetikai vizsgálatát, az elérhető megtakarítás meghatározását, valamint az adókedvezmény igénybevételéhez szükséges energetikai audit és igazolás elkészítését.

Társasági adó kedvezmény

Az adókedvezmény lényege

Az adó alapértéke jelenleg az adózás előtti eredmény 9%-a. Az oldalon tárgyalt feltételek mellett a befizetendő adó összege csökkenthető.

A TAO törvény és a 176/2017. (VII. 4.) Korm. rendelet az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás adókedvezményének végrehajtási szabályairól alapján a cégek társasági adókedvezményt vehetnek igénybe a 2017. január 1-ét követően megkezdett, energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás megvalósítása esetén. Az adókedvezmény mértéke nem épületet érintő beruházásnál a figyelembe vehető költségek 30-65%-a, míg épületfelújítást célzó korszerűsítés esetén az elszámolható költségek 15-45%-a, de maximum 30 millió Euró. A TAO-kedvezmény a beruházás üzembe helyezését követő adóévben - vagy az adózó döntése szerint a beruházás üzembe helyezésének adóévében - és az azt követő öt adóévben vehető igénybe, adóvisszatartás formájában.

9%az adó alapértéke az adózás előtti eredményhez képest
30–65%nem épületet érintő beruházásnál a figyelembe vehető költségek arányában
15–45%épületfelújítást célzó korszerűsítés esetén
30M€az adókedvezmény felső határa

Miért érdemes az energetikai adókedvezményt választani?

A klímaváltozás miatt szigorodó energiahatékonysági elvárások a vállalatok számára egyre több kötelezettséget eredményeznek, a megnövekedett energia árak pedig már a cégek rentabilitását is veszélyeztethetik, így érdemes minél szélesebb körben addig kihasználni a kedvező hazai szabályozási környezetet, amíg az támogató jellegű.

Mit jelent egy beruházásnál konkrétan a kedvezmény?

Az adókedvezmény mértéke nagyvállalatok esetén nem haladhatja meg a beruházás/felújítás elszámolható költségének

Az adókedvezmény legfeljebb30%

az elszámolható költség arányában

Az adókedvezmény mértéke kisvállalkozások esetén további 20, középvállalkozások esetén 10 százalékponttal növelhető.

Elszámolható költség lehet

  • az energiahatékonysági beruházás, felújítás célját szolgáló, a kizárólag a magasabb energiahatékonysági szint elérését elősegítő tárgyi eszköz, immateriális jószág bekerülési értéke, értékének növekedése, amennyiben ezen beruházás, felújítás egyértelműen beazonosítható és nincs olyan kevésbé energiahatékony alternatív beruházás, felújítás, amely az adókedvezmény vagy más állami támogatás hiányában megvalósulna,
  • a magasabb energiahatékonysági szint eléréséhez szükséges beruházás, felújítás elszámolható költsége és az alternatív beruházás, felújítás költsége közötti különbözet (többletköltség).
Alternatív beruházás, felújítás esetén (A kategória)

alternatív beruházás, felújítás esetén a magasabb energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás részét képező tárgyi eszköz, immateriális jószág (kivéve az épület energiahatékonyságát növelő tárgyi eszköz, immateriális jószág) bekerülési értékének, értéknövekedésének az a része, amely a következő bekezdés A kategóriája szerinti alternatív beruházáshoz, felújításhoz viszonyítva többletköltségként merül fel,

B kategória szerinti alternatív beruházás, felújítás esetén

a következő bekezdés B kategóriája szerinti alternatív beruházás, felújítás esetén a magasabb energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás részét képező tárgyi eszköz, immateriális jószág (kivéve az épület energiahatékonyságát növelő tárgyi eszköz, immateriális jószág) bekerülési értéke, értéknövekedése és az alternatív beruházás, felújítás jelenértéken számított költsége közötti különbözet, arra az időpontra diszkontálva, amikor az adókedvezménnyel érintett beruházás, felújítás megvalósul,

C kategória szerinti alternatív beruházás, felújítás esetén

a következő bekezdés C kategóriája szerinti alternatív beruházás, felújítás esetén a magasabb energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás részét képező tárgyi eszköz, immateriális jószág (kivéve az épület energiahatékonyságát növelő tárgyi eszköz, immateriális jószág) bekerülési értéke, értéknövekedése és a meglévő tárgyi eszköz karbantartására, javítására és korszerűsítésére irányuló beruházás, felújítás jelenértéke közötti különbözet, arra az időpontra diszkontálva, amikor az adókedvezménnyel érintett beruházás, felújítás megvalósul,

D kategória szerinti alternatív beruházás, felújítás esetén

a következő bekezdés D kategóriája szerinti alternatív beruházás, felújítás esetén a magasabb energiahatékonysági célokat szolgáló tárgyi eszköz lízingelésének jelenértéke és a kevésbé energiahatékony tárgyi eszköz lízingelésének jelenértéke közötti különbözet.

Amennyiben a vizsgált beruházás épület energiahatékonysági szintjének emelését célozza elszámolható költség az épület energiahatékonyságát növelő beruházás, felújítás bekerülési értéke, azzal, hogy az épületben megvalósuló magasabb energiahatékonysági szint eléréséhez közvetlenül nem kapcsolódó költség nem minősül elszámolható költségnek.

Mi lehet alternatív beruházás?

Az alternatív beruházás, felújítás az energiahatékonysági adókedvezmény vonatkozásában az adózó által végrehajtandó, adókedvezmény alapját képező beruházáshoz, felújításhoz hasonló termelési kapacitással és élettartammal rendelkező olyan beruházás, felújítás, amely eleget tesz az érvényben lévő uniós szabványoknak és amelyet az adózó adókedvezmény vagy más állami támogatás hiányában hitelt érdemlően végrehajtott volna, továbbá amely

  1. Amegfelel a szokásos kereskedelmi gyakorlatnak az ágazat vagy az érintett tevékenység esetében, de az adózó által végrehajtandó beruházáshoz, felújításhoz képest kevésbé energiahatékony beruházás, felújítás (A),
  2. Baz adózó által végrehajtandó ugyanazon beruházás, felújítás későbbi időpontban történő megvalósítása (B),
  3. Cmeglévő tárgyi eszköz üzemben tartását magában foglaló beruházás, felújítás (C), vagy
  4. Daz adózó által lízing formájában végrehajtandó beruházáshoz, felújításhoz képest kevésbé energiahatékony tárgyi eszközök lízingelésére irányuló beruházás, felújítás (D);

Mikor nem vehető igénybe adókedvezmény?

  • ha az adózó a beruházást, felújítást azért hajtja végre, hogy a beruházás, felújítás megkezdésének időpontjában már elfogadott és hatályos uniós szabványoknak feleljen meg, azzal, hogy, amennyiben a beruházást a már elfogadott, de még nem hatályos uniós szabványnak való megfelelés érdekében hajtják végre, az adókedvezmény akkor vehető igénybe, ha a beruházást, felújítást a szabvány hatálybalépése előtt legalább 18 hónappal befejezték;
  • ha az adózó nehéz helyzetben lévő társaság – kivéve, ha 2019. december 31-én nem volt nehéz helyzetben, de 2020. január 1-je és 2021. december 31-e között nehéz helyzetbe került, azzal, hogy e kivételt az adózó akkor is figyelembe veheti, ha beruházásának, felújításának megkezdésekor e kivétel nem volt hatályos –, bíróság által jogerősen elrendelt felszámolás vagy kényszertörlési eljárás alatt áll, vagy végelszámolását bejelentette a bírósághoz;
  • a halászati és akvakultúra-termékek piacának közös szervezéséről, a 1184/2006/EK és az 1224/2009/EK tanácsi rendeletmódosításáról, valamint a 104/2000/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2013. december 11-i 1379/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott akvakultúra-termékek termelését, feldolgozását és értékesítését szolgáló beruházáshoz, felújításhoz;
  • ha az adózóval szemben teljesítetlen visszafizetési felszólítás van érvényben olyan európai bizottsági határozat eredményeként, amely valamely támogatást jogellenesnek és a belső piaccal összeegyeztethetetlennek nyilvánított.
  • ha a beruházás, a felújítás tárgya személygépkocsi, kivéve a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű olyan gépjárművet, amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén teherszállításra bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.
  • ha a beruházás, felújítás kapcsolt energiatermelés, távfűtés, távhűtés támogatására irányul;
  • ha a beruházás, felújítás fosszilis tüzelőanyaggal (beleértve a földgázt is) működő energiatermelő tárgyi eszköz telepítésére irányul.

Igénybe vehető-e az adókedvezmény?

Az alábbi ellenőrző a fenti feltételek és kizáró okok alapján mutatja meg, hogy a tervezett beruházás jogosult lehet-e az adókedvezményre.

Ellenőrző
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. ✓

Mikor kezdődik a beruházás?

Elkészül az előzetes számítás a beruházás megkezdése előtt?

Energetikai auditor készíti a beruházás megkezdésének napját megelőzően.

Milyen típusú a beruházás?

Mennyivel javul az épület primerenergia-igénye?

%

Uniós szabványnak való megfelelés a beruházás célja?

A beruházás befejeződik a szabvány hatálybalépése előtt legalább 18 hónappal?

Igaz valamelyik az alábbiak közül?

Jelölje, ami érvényes. Ha egyik sem, lépjen tovább.

A legfeljebb 2500 kg-os, teherszállításra átalakítható vegyes használatú gépjármű nem számít személygépkocsinak.

2019. december 31-én még nem volt nehéz helyzetben, és 2020. január 1. és 2021. december 31. között került oda?

    Ajánlatot kérek →

    Az ellenőrző tájékoztató jellegű. A kedvezmény igénybevétele előtt minden esetben javasoljuk adótanácsadó bevonását.

    Mik az adókedvezmény igénybevételének a feltételei?

    Az adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy az adózó az adókedvezmény igénybevételének első adóévében az adóévi társasági adóbevallása benyújtásáig rendelkezzen a kormányrendelet szerinti igazolással, amely alátámasztja, hogy beruházása energiahatékonysági célokat szolgáló beruházásnak minősül.

    Az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházási minőség igazolását a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által vezetett névjegyzékben szereplő energetikai auditor vagy energetikai auditáló szervezet állítja ki.

    Az energetikai audit két részből áll

    1. 01

      Előzetes számítás

      mely a beruházás megkezdésének napját megelőzően tartalmazza a tervezett beruházással érintett műszaki rendszerre vonatkozó energiafogyasztási adatok felmérését és a tervezett beruházással elérhető energiamegtakarítás mértékére vonatkozó becslést.

    2. 02

      Energetikai audit és igazolás

      mely a beruházás üzembe helyezését követően tartalmazza a kiinduló állapot energetikai felmérését és a beruházás üzembe helyezésével elért energiamegtakarításnak a beruházás üzembe helyezését követően mért, vagy egyedi mérési adatok alapján kiszámított vagy becsült értékeit.

    Az adózónak külön nyilvántartást kell vezetnie, amely tartalmazza a beruházás, felújítás keretében üzembe helyezett, nyilvántartásba vett, az elszámolható költség részét képező, továbbá a kötelező üzemeltetési időszak alatt az állományból kikerült, illetve a szinten tartást szolgáló valamennyi eszköz üzembe helyezésének, nyilvántartásba vételének időpontját és helyét, bekerülési értékét, többletköltségét, állományból történő kikerülésének időpontját, indokát.

    Amennyiben a vizsgált beruházás épület korszerűsítésre irányul egyedi feltételek teljesülését is vizsgálni szükséges!

    Épületkorszerűsítést követő adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy

    • meglévő épületekre vonatkozó beruházás, felújítás esetén legalább 20%-os javulását eredményezi a beruházást, felújítást megelőző állapothoz képest,
    • épületgépészeti rendszer, illetve a külső térelhatárolók valamely eleme telepítését vagy cseréjét érintő felújítás esetén legalább 10%-os javulását eredményezi a beruházást, felújítást megelőző állapothoz képest,
    • továbbá értelemszerűen az adózónak rendelkeznie kell kezdeti primerenergia-igényt és annak becsült javulását igazoló energetikai tanúsítvánnyal.
    Az energiahatékonysági adókedvezményre vonatkozó Tao tv., Kormányrendelet, egyéb adózási, energiahatékonysági és európai uniós állami támogatási szabályozás kötelező együttes alkalmazása miatt az energetikai kérdéseken, az auditokon és az igazoláson felül, a pénzügy, számviteli és adótechnikai előírások betartásához és a kedvezmények helyes igénybevételéhez, a kedvezmény igénybevétele előtt minden esetben javasoljuk adótanácsadó bevonását is!

    Mit tartalmaz az energiahatékonysági igazolás?

    A TAO törvény és a 176/2017. (VII. 4.) Korm. rendelet az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás adókedvezményének végrehajtási szabályairól alapján az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházási minőség igazolása kötelezően tartalmazza:

    • az adózó nevét, székhelyét, adószámát vagy annak megfelelő azonosítót, adószám és annak megfelelő azonosító hiányában cégjegyzékszámát vagy nyilvántartási számát;
    • a megállapítást, hogy a beruházás energiamegtakarítást eredményez, és a TAO tv. szerinti energiahatékonysági célokat szolgáló beruházásnak minősül, valamint megfelel az e rendeletben foglalt feltételeknek;
    • a beruházás megvalósításával elért éves végső-energiamegtakarítás mértékét villamos energia (kWh), földgáz (m3) és hőmennyiség (GJ) szerinti bontásban és összesítve GJ mértékegységben kifejezve;
    • a beruházás üzembe helyezését megelőző alapállapot számítással, méréssel alátámasztott energiafogyasztási adatait villamos energia (kWh), földgáz (m3) és hőmennyiség (GJ) szerinti bontásban;
    • az energetikai auditáló szervezet nevét vagy cégnevét és névjegyzéki jelölését;
    • az energetikai auditáló szervezet nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy az igazoláson feltüntetett adatok a valóságnak megfelelnek, és
    • az energetikai auditáló szervezet képviseletére jogosult cégszerű aláírását és a keltezést.
    • épületkorszerűsítést célzó beruházás esetén kezdeti primerenergia-igényt és annak becsült javulását igazoló, az energetikai auditor vagy energetikai auditáló szervezet által kiállított energetikai tanúsítványt.

    Vonatkozó jogszabályi háttér